Eert uw vader en uw moeder. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Eert uw vader en uw moeder. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Eert uw vader en uw moeder.

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

26 December 2012 | Nepal, Bhaktapur

Als het in de avond koud wordt in huize Dhakal wikkelen we ons in dekens en verzamelen we in de huiskamer. Ik stel voor om hout te sprokkelen voor een kampvuur maar dit wordt niet toegestaan door de gebroeders. Ik ben al enige tijd mijn gevoel en rol als gast verloren. Ik struikel zo nu en dan nog wel eens over culturele verschillen maar ik voel me thuis in huize Dhakal. Het siert het gezin dat zij je altijd als gast zullen blijven behandelen. Dit is misschien een tegenstrijdigheid maar de relatie is er één van wederzijds vertrouwen.

Het telefoongesprek van vandaag tussen Thakur en mij vader heeft mijn gastheer zwaar doen beroeren. Dat ‘mien pabbe’ inmiddels zijn achtste zoon heeft geadopteerd en ik steeds meer aan een gelimiteerde editie van een gedeelde MG moet denken, bevestigd nog steeds mijn aanwezige materialistische eigengereidheid. Nadat ‘mien pabbe’ ook nog eens een persoonlijk christelijk discutabel bericht naar een digitaal prikbord heeft gestuurd, wordt er sindsdien naarstig geredetwist in het bikersrestaurant over de nieuwe witte reus die misschien wel langer is dan Lambu. Wordt er plotseling door mijn eigen vader aan mijn troon gezaagd? Ik geloof het niet.

Thakur heeft namelijk op jonge leeftijd zijn vader verloren, hij heeft hem nooit gekend. Er zijn geen foto’s en er is geen sterfdatum. Hij leeft voort in de verhalen. Thakur kan zich nog levendig herinneren dat hij in zijn geboorteplaats Chitwan, als jonge telg van het gezin, bedelend van deur tot deur voedsel verzamelde. Zijn moeder zat ziek thuis en broeder Krishna was vertrokken naar India. Naast zijn moeder, moest Thakur op achtjarige leeftijd ook voor zijn jongere broertje Sajjal zorgen. Het hoogtepunt uit zijn jeugd was de dag dat zijn oom op bezoek kwam en de kinderen een T-shirt en de mogelijkheid tot scholing schonk. Thakur vertelt het mij in deze volgorde.

Na de mislukte pogingen van vader Dhakal en broeder Krishna vertrekt ook Thakur naar India. Op twaalfjarige leeftijd maakt hij dagen van zestien uur in een wasserette. Met regelmaat wordt hij door de tiranniserende eigenaar geslagen. Thakur slaapt naast de wastobbe en wordt verboden het kampement te verlaten. Eenzaamheid en uitzichtloosheid doet de jonge puber doen besluiten te ontsnappen. Thakur vertelt de hele nacht te hebben gerend en nooit meer achterom heeft gekeken. Aangekomen bij een spoorlijn springt hij op één van de wagons die hem weer naar zijn vaderland terugbrengt. Herenigd met zijn weer gezonde moeder en de teruggekomen Krishna besluit de familie elkaar nooit meer te verlaten.

  • 26 December 2012 - 17:48

    Hans En Bettie Schep:

    Ha, die Wiebren, eindelijk even tijd om je site uitgebreidt te bekijken. Wat een leuke verhalen. Je kan wel schrijver worden... Hele avonturen. Bijzonder om te lezen hoe dat in een andere cultuur gaat en hoe jij daar mee omgaat.
    Op kerstavond Essie nog even gesproken.
    hartelijke groetjes van de schepjes en geniet er nog even van! Voor je het weet zit je weer in dat "koude"Nederland.....

  • 27 December 2012 - 13:43

    Wiebo:

    Hulde voor deze hoogproductieve schrijver!!!

  • 27 December 2012 - 13:44

    Wiebo:

    Trouwens, kun je voor de niet-facebook-gebruikers onder ons, wellicht eens wat foto's op de site plaatsen?

  • 27 December 2012 - 23:10

    Diederik:

    Wiebo, tis 2012! Account aanmaken, anders doe ik het voor je ;) Ik heb nog wel wat foto's van je.
    Wiebs! Goede jaarwisseling ouwe!

  • 29 December 2012 - 21:45

    Wiebo:

    @Diederik: rebels don't do Facebook!!!

  • 31 December 2012 - 14:28

    Familie Schep:

    He Wiebren, alvast een hele goede jaarwisseling en een goed begin van 2013.... nog even en dan ben je weer in Nederland, en bij Essie...

    We hope je de 12e jan. weer te zien en te spreken.

    hartelijke groetjes

    van de schepjes

  • 31 December 2012 - 19:06

    Grieteke:

    Halo Wiebren,


    Vanuit het regenachtige Holland, wil ik je laten weten,dat jouw verhalen
    zeer boeiend zijn om te lezen! Wat maak je er veel mee! Als je straks terug bent,
    raak je vast niet uit verteld.....

    De weken schieten al op,het nieuwe jaar staat voor de deur. Vanuit het schoffel huisje,wensen wij
    jou een fantastisch,spetterend,gezonde start in het nieuwe jaar 2013!!
    We tellen,samen met Esmeralda ,de dagen af!
    Tot gauw,doe de groeten aan allemaal en nog heel veel plezier!!

    Liefs Rob, Melvin en Grieteke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 33405

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: