Terug naar Chitwan - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Terug naar Chitwan - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Terug naar Chitwan

Door: Wiebren Veenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

07 Januari 2013 | Nepal, Bhaktapur

De kunst van het leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Broeder Thakur praat al twee jaar over een gezamenlijke reis met Lambu naar zijn geboorteplaats Chitwan, in het zuiden van Nepal. Nu de examenperiode is gestart op Sunshine school, is er enige dispensatie van principal Neeru voor een week vakantie. Om vijf uur in de ochtend raast de onrustige Thakur al door zijn hostel om voorbereidingen te treffen. Enkele uren later heeft hij al twee keer zijn Suzuki gewassen en een veelvoud daarvan, zijn juweel opnieuw ingepakt. Ik benijd weleens zijn altijd zo opgewekte karakter. Zijn positivisme en vechtlust straalt vierentwintig uur per dag van hem af.

Ondertussen word ook ik wakker. Ik stap in mijn zetel waar mijn gastheer de Kathmandu Post (krant) voor mij heeft klaargelegd. Chitwan ligt ongeveer 140 kilometer ten zuiden van Kathmandu. Dit betekend dat je in Nepal minstens een dag voor deze reis moet uittrekken. De wegen zijn op veel plekken slecht gesteld en de manier waarop Nepalezen van de weg gebruik maken baart me zorgen. We aanschouwen het ene na het andere ongeluk, zij het gelukkig enkel met blikschade. Onderweg worden verongelukte bussen uit ravijnen getakeld en word ik opgeschrikt door vallende stenen die Thakur steeds met passie weet te ontwijken. Mijn chauffeur, met hartstocht voor lachen en spreken, slingert tussen geiten, kippen en buffels door. Door al het gestuiter voel ik me steeds beroerder worden. Thakur legt mij haarfijn uit welke prijs je moet betalen wanneer je één van de heilige dieren in je gril rijdt. Ondertussen houden we ons ook bezig met het ontwijken van suïcidale mensen. Als je hier iemand doodrijdt, dan betaal je de prijs met je eigen leven. De omstanders zullen je uit de auto scheuren en stenigen. Mits de politie op tijd is, dan word je gearresteerd en krijg je levenslang.

Geruststellend vervolgen we de barre reis en laat in de avond arriveer ik als een gecentrifugeerd lamlendig schepsel in een dorp waar zich alleen hutten bevinden. We verblijven in de hut van zwager Naresh. Ik snak naar een solide grond en een bed maar dit verlangen blijkt opnieuw een illusie. Het halve dorp staat namelijk voor onze hut om kennis te maken met Lambu. Vanavond nog twee keer zo wit van de misselijkheid, wordt er nog net niet voor me geknield. Thakur begint ondertussen met het kussen van de voeten van zijn oudooms. Ik verbeeld me even hoe gênant het zou zijn om nu gehurkt over mijn nek te gaan over de aanzienlijke voeten van de Brahmanen. Met een dichtgeknepen keel overleef ik de avond, kruip tussen het stro en slaap als een os.

  • 07 Januari 2013 - 11:53

    Lea:

    Hoi Wiebren!

    Vroeg me al af of je nog in Nepal bent, ja dus!
    De beste wensen voor 2013!
    Geniet er maar van, wanneer kom je terug eigenlijk?
    Goede reis alvast!

    Groetjes Lea

  • 07 Januari 2013 - 14:54

    Lia:

    Hoi Wiebren,

    Net weer even je verhalen gelezen, blijft indrukwekkend en als je aan het lezen bent bevindt je je even in een andere wereld !
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

  • 07 Januari 2013 - 15:43

    Lieke:

    Hi Wiebren,

    Als je straks een boek uitbreng van je reis, ga ik zeker in de rij staan om deze te kopen! Wat schrijf je (weer) geweldig leuk zeg. Je zal zeker letterlijk en figuurlijk als een os geslapen hebben in het stro.

    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 08 Januari 2013 - 19:59

    Linda:

    geniet je er nog wel van?! Bizar hoor die verhalen.
    tot ziens en de groetjes ook van Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 33408

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: