Gezichten van Nepal - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Gezichten van Nepal - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Gezichten van Nepal

Door: Wiebren Veenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

20 November 2010 | Nepal, Bhaktapur

Dag vrienden.

Na drie weken in een ontwikkelingsland te leven begin ik mij aardig thuis te voelen in de dagelijkse chaos. De in mijn ogen gevaren van de eerste week zijn lang niet meer zo eng, de stank lang niet meer zo erg en na een dag lesgeven kijk je weer uit naar een koude douche en de rijst met linzen. Het eten van de straat spoel ik weg met coca cola. Zo nu en doen drinken we een lauw biertje op ons balkon. Stiekem want er mag niet gedronken worden in huize Lok. Dochter Shanti heeft ons al verschillende keren betrapt maar een knipoog doe tot nu wonderen. Ze vind ons maar al te interessant. Afgelopen week kwam de verloren dochter weer terug in het gezin. Niemand kent de ware rede achter haar vertrek. Het is een schat, dagelijks maakt ze Nepalese melkthee voor ons en luistert aandachtig naar onze avonturen. Want die hebben we!!

Het lesgeven alleen al. Ik begin mijzelf steeds betere strategieen aan te leren om die pubers in toom te houden. De leeftijden varieren van 10 t/m 15 jaar. De hoogste klassen zijn de grootste uitdaging. Veertig op elkaar gepropte youngsters geurend naar zweet, zeik en Vishnu mag weten wat voor andere ranzigheid.. en dan het geluid wat ze produceren. De eerste dagen waren zwaar... Met essays, zware onderwerpen en zo nu en dan een quiz heb ik de aandacht weten te winnen. Tussen de lessen door wissel ik culturen uit met de andere onderwijzers. Een fantastisch stel bij elkaar. Met z’n achten proberen ze mij op allerlei manieren voor de gek te houden. Mijn lengte wordt dagelijks bediscusseerd, ze vinden deze buiten proporties. Dagelijks krijg ik vragen hoe ik met de bus reis, slaap en uberhaupt kan verblijven in dit dwergenland. Thakur, een van de collega’s is vol van zijn 125cc honda motor. Op een gegeven moment vraag ik de sleutels om het scootertje eens te testen. Hij gaf ze direct... Vervolgens verzamelde de complete staf zich om me heen om te zien of ik het apparaat aan de praat kreeg. Stoicijns reed weg ik weg over de gravelwegen van Bhaktapur. Jullie hadden die beteuterde neusjes moeten zien, hilarisch!! Na deze ontgroening werd ik direct uitgenodigd in het locale ‘bikers’
Cafe, om daar met de mannen een thee te gaan drinken.

Afgelopen week heb ik een voetballes mogen geven. Ik moest enigzins aandringen bij de principle want het speelplein is omgeven door ramen. Voor een keer dan, de klas was uitzinnig van vreugde. Nu ik dit uur nog zonder schade doorkomen, met het sponsorgeld in mijn achterhoofd kan ik natuurlijk een potje breken. In geen enkele klas was er meer aandacht voor de les, iedereen hing uit de ramen om ‘grade 5’ samen met deze Nederlandse ster te aanschouwen. (je krijgt vanzelf allures hier) Ze zijn wild van ons Nederlandse elftal. Bijna in elk lokaal vind ik essays over Kuyt, Robben en van Persie. Het uur verliep voorspoedig, de meiden van klas 5 hebben de chaos op video vastgelegd. Ik was blij dat het apparaat achteraf nog functioneerde.

Terug in huize Lok schuif ik s’avonds aan samen met acht andere vrijwilligers afkomstig uit Oostenrijk, Canada, US, Frankrijk en Nederland. De meiden dringen elke avond aan om in de ochtend een yogales bij te wonen. 5.00 uur gaan die uitslovers hier dagelijks hun bed voor uit. Ik heb hiervoor nog steeds een excuus kunnen bedenken. Gastheer Lok wekte ons afgelopen week voor een ochtendwandeling. Om 6.00 uur zijn we de buitenwijken van Banepa ingetrokken, slenterend door vuilnis, hondenroedels (die ik overigens steeds meer ga haten) en zo nu en dan een rijstveld zouden we de zon op moeten zien komen. Gezien de zon zich tot 8.00 uur achter de himalaya bevind zat dit er niet in. Lekker hoor Lok!! Mijn liefde voor honden is in dit land helaas op een dieptepunt beland. Als er s’nachts een zijn smoel opentrekt dan ontstaat er een kettingreactie. Geen enkele oordop is hier tegen op gewassen. Ik zou er s’nachts zo graag op uit trekken om met mijn samourai zwaard een slachtveld aan te richten... Berners jullie zijn gewaarschuwd!!

Ik heb hier nog weinig natuurschoon kunnen aanschouwen, dit bewaar ik voor het laatst. Vanuit mijn dagelijkse busreis heb ik bij een heldere hemel voor even een blik op de Himalaya. Enorme gesteentes doemen dan op boven het wolkendek. De rijstvelden met haar locale agrariers zijn wonderschoon te noemen. De cultuur en vooral de gezichten van mensen zijn hier zo puur dat deze de grootste indruk zullen achterlaten. Ik zou graag enkele fotos plaatsen maar door de enorm trage verbinding is dit momenteel niet mogelijk.

Vanuit Nepal.

Wiebren


  • 20 November 2010 - 15:45

    Marlies:

    Ik zal wel een foto van Moby sturen, want deze agressie tegen die kansarme straathondjes kun je niet maken!!

    Maar ik begrijp wat je bedoeld, bij een vakantie in Polen hoorde je ook niet anders, en hoe irritant is het als je lekker wilt gaan slapen!
    Zo te lezen ben je een idool aan het worden daar, ik zou zeggen , blijf in je schoenen staan!!

    Goed om te lezen dat het zo goed gaat!! Succes!!

    Liefs Marlies

  • 20 November 2010 - 15:54

    Jet Swieringa:

    Leuk om jouw verslag te lezen, knap dat je het red voor zo'n klas, tenslotte heb je helemaal geen ervaring. Dus je krijgt moorddadige neigingen van hondenconcerten? Kan me dat wel voorstellen! Onze buurman heeft een bladblazer en het is herfst...need I say more...? Veel succes verder, groeten Jet.

  • 20 November 2010 - 19:06

    Annemarie:

    Hallo verre neef!
    Wat leuk om je verslagen te lezen! En: respect! Ik weet hoe het is om les te geven aan pubers... Maar ik heb er "maar" maximaal 30 in een klas en ze spreken allemaal (redelijk) Nederlands.
    Als ik jouw verhalen zo lees, zie ik het allemaal voor me. Erg leuk!
    Veel succes verder. En vooral veel plezier!

    Groetjes,
    Annemarie

  • 20 November 2010 - 20:32

    Pabbe Gert:

    Vanmorgen jou aan de telefoon gehad en de verhalen gehoord. Nu lees ik ze en merk dat je je draai daar begint te krijgen. Ook ik zal mijn Berners trainen tegen lange dunne gasten. Mooi dat het weer goed gaat met de poot. En blijf filmen, want zo'n ervaring maak je niet gauw nog eens mee.
    Gonda heeft Noduk aan de telefoon gehad. Hij komt 10 december nog even op bezoek. Tot horens.

    Gr. Pa Gert.

  • 21 November 2010 - 03:05

    Wiebo:

    Ik wist niet dat ze ook in Nepal samourai zwaarden hebben...

  • 21 November 2010 - 08:49

    Wendy Boers:

    Hee huisgenootje! Grappig om jouw belevenissen te lezen in dezelfde omgeving als ik :).
    Nu kan ik als ik over 1,5 week wegga toch nog een beetje op de hoogte blijven over alle soapverhalen daar in huize Lok :)

  • 21 November 2010 - 11:38

    Lia:

    Je bent nog geen spat veranderd, je schrijft hoe je bent, heel leuk !

    groetjes

  • 23 November 2010 - 17:34

    Zuster:

    Dag broeder!

    Genoten van je verhaal. Heb je net gemaild!!!
    Snel lezen dus ;)

    Liefs

  • 25 November 2010 - 20:24

    Diederik:

    Wiebs!

    Ik zit hier bij Nowy! Zijn paspoort ligt al klaar! Maare, rustig aan he met dochter Lok. Ik weet niet of je vader het aankan.....kleinkinderen in Nepal...

    Spreek yeaah..

  • 27 November 2010 - 08:10

    Ine Metzlar:

    Hey Wiebren, wat maak je weer wat mee! Ga je daar ook voor Sinterklaas spelen? (net als je vader). Zullen ze helemaal naar je opkijken als je de mijter op hebt!!!
    Christian en Miranda zijn nu in Nieuw Zeeland. Hebben ook de tijd van hun leven. Rijden nu ook in een flower power busje rond.
    He man, dikke hug van je tante.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 33420

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: