Think globally, act locally. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Think globally, act locally. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Think globally, act locally.

Door: Wiebren Veenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

10 December 2010 | Nepal, Bhaktapur

Na het afronden van de examens zou deze week volgens de schoolkalender een welverdiende vakantie volgen voor mijn ijverig studerende kinderen. Zij leken uitgeput, totdat schoolhoofd Neeru het voorstel deed of de kinderen vrijwillig in hun vakantie wilde terugkomen om lessen te volgen van juf Sarvin en meester Wiebren. De vermoeide gezichten veranderden in glimlachende pretogen. Euforie alom, want de vakantie was geannuleerd. Met de nieuwe juf, afkomstig uit Australie, besloten om er een creatieve week van te maken. Samen hebben we dubbel zoveel inspiratie wat het voor de kids en voor onszelf nog leuker maakt.

Afgelopen weekend bezocht ik per toeval een festival in Kathmandu met als thema:
Global warming, keep the environment clean. Een prachtig onderwerp voor de creatievelingen van Sunshine. Met als thema; think globally, act locally, hebben de kinderen posters gemaakt over de effecten van afvalverbranding, de gevolgen van ontbossing en oplossingen voor de vervuiling in Nepal. De vakantieles was een waar succes. Muisstil waren ze, uren aan het werk om met minimale middelen iets kunstzinnigs te produceren. De volgende dag kwam biologie chemicus Sarvin met het briljante idee om 3d posters te maken van van de werking van het hart, de longen en de bloedvaten. Ik moest mij aardig in het zweet werken om uberhaupt iets te presenteren betreffende deze materie. Gelukkig was ik de overgebrachte medische kennis van mijn moeder niet vergeten. Wederom zoet waren ze. Na het rinkelen van de schoolbel hoorde ik één van de kinderen het volgende in zichzelf mompelen; "Oh no, the hours are like minutes in here"

Na de les werd ik uitgenodigd door vriend en collega Thakur om samen naar de bruiloft van zijn zus te gaan. Het is hier momenteel het seizoen voor bruiloften. Elke week worden hier in Banepa wel twee of drie trouwerijen in de straat gehouden. Iets wat naast honden soms slapeloze nachten bezorgd. Na de ceremonies verschillende keren als toeschouwer te heben meegemaakt mocht ik nu als gast een feest bijwonen. Een verering en wederom een cultureel hoogtepunt. Samen met Thakur en zijn motorclub vertrokken we naar de bruid en familie. Op het dak van de woning werd ik ontvangen met bewondering. Een honderdtal ogen staarden mij verlegen aan en gaven mij de gebruikelijke 'namasthe' groet. De vrouwen groeten met de handen tegen elkaar en de mannen knikken met het hoofd en schudden de hand. Het knikken doet hier wonderen, hetzelfde als enkele zinnen Nepalees, je raakt één met de locals en wordt beloond met een onbeschrijvelijke hartelijkheid. We werden direct aan het eten gezet, letterlijk. Ik weet niet meer wat ik allemaal naar binnen heb moeten werken. Enkele voorbeelden zijn gekookte organen, inhoud van darmen in een culinaire bloedsaus, alles afkomstig van een buffel. Ik mocht het lekkernij wegspoelen met Nepalese rijstwijn. De ammoniak met 30 procent alcohol verzekerde mij dat de overgebleven bacterien het niet zouden overleven, het stelde mij gerust en verbloemde de braakneigingen. Na de uitputtingslag overwonnen te hebben was het tijd voor foto's. In eerste instantie van de bruid, dacht ik. Je wordt hier vanzelf narcistisch want men wilde allemaal op de foto met de blonde reus. Na de handtekeningen en andere facebook gegevens vertrokken we met dezelfde club terug naar huize Thakur waar ik de nacht zal verblijven.

Thakur woont met zijn gezin in Bhaktapur en biedt onderdak aan verschillende studenten van de Sunshine school. Zijn hartelijkheid en ondeugendheid straalt af van het kortgedrongen mannetje. De avond was nog jong dus besloten we een avondwandeling te maken door de eeuwenoude straten van Bhaktapur. Onder de goudgele sterrenhemel waren de tempels een waar mysterie. De stroomuitval brengt op deze manier een wonderlijke schoonheid. Slenterend en enigzins op mijn hoede door de nauwe stegen had Thakur een nieuwe verassing voor me. Plots dook collega lerares Rubina uit het niets op om ons uit te nodigen in haar, hoe zou ik het omschrijven, mijn, grot, in haar huis. Door tunnels van 1,50 meter hoog waande ik mij in een donkerte waarin ik begon te twijfelen of ik er ooit weer uit zou komen. Gelukkig kende ik mij collega's te goed en had ik een rotsvast vertrouwen in de afloop. In een ruimte van twee bij twee meter introduceerde Rubina mij haar huis, een idyllische bedstee met dezelfde plafondhoogte van 1,50 meter. Rubina, een jonge telg van 25 is al enige weken nogal geinteresseerd. Dit uit zich in sms-en, flirten tijdens de luch en een dagelijkse waterval aan vragen. Dagelijks kom ik te laat voor het eten bij familie Lok. Deze avond zag ze haar kans mij te kidnappen. Thakur begon al over de uithuwelijking en de problemen betreffende de afmetingen van haar bedstee. Ik wist niet waar ik het zoeken moest in de ruimte van 4 vierkante meter. Gelukkig kwam ook aan deze avond een eind al zou ik de volgende dag wel mijn beloftes moeten waarmaken om door Bhaktapur te worden rondgeleid door mijn Nepalese princes, Rubina.

Diezelfde nacht sliep ik naast een buffalo, zijn naam was Thakur. Op twintig centimeter van mijn gevoelige gehoorgang lag het beest als een bezetene te snurken. Ik kon geen kant uit. In de andere kamer lagen studenten, daarnaast familie, mentaal zocht ik naar een ontsnappingspoging maar dit was een illusie. Fluiten, hoesten, vloeken, alles probeerde ik om de man te kalmeren, tevergeefs. Na een laatste keer op de klok te hebben gekeken was het 0.400 uur. Om 05.30 uur hing het kleine vette mannetje boven mijn gezicht,
wake up Veenstra, morningwalk.
Lam schrok ik me, ik heb er nog nekkramp van. De ochtendwandeling werd, waarschijnlijk door mijn getreuzel, een motorrit. Met een ochtendtemperatuur van 5 graden maak ik me zorgen dat mijn extreme verhoudheid niet veranderd in en longontsteking. De stof gecombineerd met de kou is niet ideaal. Slingerend over bergwegen bezocht ik een boeddistisch tempelcomplex uit de vijfde eeuw. De gebouwen zijn ware museumstuken doordat opvallende details nog zo goed zichtbaar zijn. De uit hout gesneden goden poseren in allerlei erotische standen waar zelfs de Grieken zich ongemakkelijk in zouden voelen. Na de rijke geschiedenisles begon ik om 0.800 uur aan mijn tweede ontbijt, bruine bonen met curry. Om 10.00 uur lunch, Dhal met rijst, verhongeren zal ik hier zeker niet.

De middag stond in het teken van Rubina. Het meisje heeft een mooie persoonlijkheid. Het is intrigerend om te ervaren hoe zij in haar hindoeistische cultuur in het leven staat en tegelijkertijd de gelijkenissen te zien de we met z'n allen delen. De uren vlogen voorbij als minuten.

In de avond werd ik in huize Lok verrast met drie nieuwe vrijwilligers uit Australie. Een ware invasie. Samen met Mia, Elise en Clement drong het tot ons door dat het einde van ons project nadert. Wij waren er alle vier tijdens het avondeten stil van. De vier rookies uit Australie filosofeerden druk over hun eerste ervaringen. Vanmiddag heb ik afscheid genomen van Mia en Elise, na drie maanden gaan zij naar huis. Volgende week start ik aan mijn laaste werkweek. Vrijdag zal ik mijn broertje Noduk van het vliegveld halen om vervolgens te gaan rondtrekken. Hier kijk ik enorm naar uit. Noduk, alvast een goede reis, het wordt onvergetelijk.

Wiebren

  • 10 December 2010 - 10:44

    Je Moeder:

    Hallo Jongen, wat een geweldig reisverslag alweer. Volgens mij willen ze jou niet kwijt en vooral Rubina niet. We bellen je straks, zoals afgesproken. Tot zo. Kus.

  • 10 December 2010 - 11:44

    Willemien:

    Ha ik ben eerder dan Marlies!! Jammer buuf!
    Heb nu de helft gelezen weer erg boeiend. Super om zo'n bruiloft mee te maken!
    Zal vanavond de rest nog ff lezen.
    x

  • 10 December 2010 - 13:38

    Jet Swieringa:

    Hoi Wiebren, wat weer een prachtig verslag!
    Je maakt wel heel veel mee zeg en ook nog een verliefde inheemse, echt het totaal pakket zullen we maar zeggen. Al zul je sommige ervaringen wel kunnen missen als kiespijn, zoals een snurkende man naast je :(
    Wie is Noduk? Enfin ik begrijp dat je nog gaat rondtrekken, zal ook wel weer heel geweldig zijn.
    Groetjes Jet.

  • 10 December 2010 - 15:55

    Marlies:

    Hey Wiebren
    Sorry voor mijn zeer late reactie, dit ben je natuurlijk niet gewend, maar ik moest helaas naar school...
    En ja Willemien, je hebt gewonnen hoor, eindelijk een keer he!!
    Je mag Rubina best meenemen naar Nederland hoor, als je hier nog geen leuke dame tegen het lijf loopt, dan moet je het gewoon verderop zoeken!
    Nou tot je volgende verhaal maar weer, ik moet nu naar Wieringerwerf, boodschappen met Willemien doen, want vanavond hebben we de LorentzstraatSinterklaasViering!! Hou je goed!

    Liefs Marlies

  • 10 December 2010 - 21:43

    Wiebo:

    Nu zijn we natuurlijk ook benieuwd naar hoe Rubina eruitziet...

    p.s. heb je al bedacht wat voor souvenir je voor me meeneemt???

  • 11 December 2010 - 11:06

    Laura:

    Jeetje zeg, wat een gave dingen maak je mee. Je schrijft het op die manier op dat ik het gevoel krijg er zelf bij te zijn.

    Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om straks afscheid te moeten nemen na zoveel leuke dingen.

    Hele veel succes en vooral plezier met je laatste weken daar!

    Liefs Laura

  • 12 December 2010 - 14:49

    Jet En Feiko:

    Heb je verhalen allemaal gelezen. Wat een ervaring! Misschien kan je ook wel een boek schrijven. Je hebt genoeg voor enkele hoofdstukken. Misschien kan je een paar van die honden meenemen, vindt je vader wel leuk.
    Ook heb ik net reisverslagen gelezen van een collega van me uit Bergen, die begin december ook in Nepal was.
    Het ga je goed daar.
    Groeten uit Groet.

  • 12 December 2010 - 21:39

    Diederik:

    Ik wil in ieder geval niet hetzelfde souvenier als Wiebo. Ik wil wel iets unieks en niet een die je krijgt als 2 voor de prijs van 1. Zoals 2 big-macs bij een kaartje voor de film Sint..

    Wieb, wat een verhalen zeg. supaah.

    Spreek yeah!

  • 13 December 2010 - 17:47

    Jac:

    Eindelijk gevonden.......en in 1 ruk alle verslagen gelezen=> geweldig!

    groetjes

  • 13 December 2010 - 20:45

    Tante Anneke:

    Dag Wiebren,
    De verhalen zijn al zò leuk om te lezen, dus hoe bijzonder zal het dan wel niet in het echt zijn. Wat maak je wat mee joh, onvoorstelbaar. Volgens mij ben je er gewoon heel geknipt voor om leraar te zijn. Heel veel plezier samen met Noduk, wees voorzichtig en tot over een paar weken.
    Groeten uit Lucaswolde.

  • 14 December 2010 - 14:15

    Wiebo:

    @ Diederik: "Ik wil, Ik wil", dat is het enige wat ik in je reactie lees... Pfff, wat een verdervelijke mentaliteit...

  • 14 December 2010 - 16:09

    Marjolein:

    Hee Wiebs,
    Echt onwijs leuk om af en toe zo'n artistiek en boekwaardig verhaal van je te lezen, echt super! Heel veel succes nog de laatste weken! Blijf je eventueel nog langer, nu het toch zo goed bevalt?
    Liefs, Marjolein

  • 14 December 2010 - 21:49

    Wendy:

    Hooi ex huisgenoot!
    Gaat snel heh de tijd in Banepa. Ik wens jou nog heel veel plezier tijdens het rondtrekken in Nepal en dat je maar vele mooie dingen mag zien!
    Liefs xx

  • 16 December 2010 - 22:04

    Lea:

    Alles is prima daar en ook in de Verlengde Breestraat!
    Veel plezier met Noduk,
    geniet ervan!

    Vier je daar ook Kerst zoals we dat in NL doen?

    Liefs!

  • 16 December 2010 - 23:18

    Herma:

    Hoi Wiebren.
    Diep respect voor wat je in Nepal allemaal doet.
    Geweldig dat je je zo in hun cultuur aan kunt passen en er zoveel van maakt!
    Prachtige weergave van je belevenissen, je schrijft het zo mooi dat je het voor je ziet.
    Schrijverstalent in de familie!
    Wat zal het moeilijk zijn om straks afscheid te moeten nemen van je pupillen en alles daaromheen.
    Wat zullen ze je missen!
    We wensen je met Noduk nog een hele vakantie.
    Goede reis terug en een prettig weerzien met allen die je hier gemist hebben!
    Hart.groet, ook namens Menno
    Herma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 33422

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: