Yoga en andere culturele eigenaardigheden. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Yoga en andere culturele eigenaardigheden. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Yoga en andere culturele eigenaardigheden.

Door: Wiebren Veenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

30 November 2010 | Nepal, Bhaktapur

Terwijl ik mij op allerlei manieren probeer te verdiepen in de hindoeistische cultuur met haar schat aan tradities blijkt mijn gastgezin Christelijk te zijn. "Dien God is mien God" zal pabbe Gert zeggen. De cultuurbarbaren gaan wekelijks naar de adventskerk en proberen nu ook mij te overtuigen om hier aan deel te nemen. Ik overweeg het nog eens. De missionarissen in huize Lok hebben het zendelingenwerk volbracht en zijn afgelopen week terug naar India vertrokken, ik heb hier zo mijn bedenkingen over. Gelukkig is hier de meerderheid nog steeds hindoe en wordt ik nog steeds overladen met aanbiddingen. Tot nu toe hebben we koeien, honden, kraaien, Vishnu, Shiva en Ganesh aanbeden, elke dag staat er weer een nieuwe God op. Een intrigerende bezigheid, het voedsel wordt aangepast op de specifieke God. Ik verheug mij nog steeds op de dag dat we honden gaan offeren, de misbaksels.

Na drie weken aandringen was ik afgelopen week dan toch echt aan de beurt om deel te nemen aan de Yoga bijeenkomst. 5.00 uur s'ochtends stonden de dames op mijn slaapkamerdeur te beuken. Om 5.30 uur vertrokken we richten de Zen zaal. Het verbaasde mij hoe levendig het is op dit tijdstip. Er werd al weer druk gehandeld in mandarijnen en bananen. De tanden werden gepoetst met plaatselijk rioolwater, net als de gezichten en de oksel die er weer voor een dag fris tegen aan kunnen. Op de rijstvelden stonden vrouwen met pikhouwelen het land los te bikken, zelfs hier is de emancipatie doorgedrongen.

In de Zen zaal ging ik braaf in mijn kleermakerzit voor de zen meester zitten. De man met meer haar dan gezicht en een oranje gewaad bleek van elastiek te zijn. Het leek wel of hij in elk lede maat twee keer zoveel gewrichten had dan ik. Gezien ik in de ochtend een hark ben heb ik maar de rol van toeschouwer gekozen. Mijn Franse kamergenoot Clement wrong zich in allerlei bochten om het beste jongetje van de klas te zijn. Vooral de ademhalingsoefeningen, een enorm gekreun en gerochel, waren fascinerend om mee te maken. Buiten de gymzaal verzamelden zich een aantal kinderen om in militaire parades hun karatetrappen uit te oefenen. Direct vloog ik naar buiten op zoek naar een samouraizwaard, deze blijkt toch helaas alleen in Japanse tradities voor te komen. Na deze afleiding luisterde ik nog naar enkele Ayurveda's om vervolgens terug naar mijn welgewenste ontbijt te sprinten. Plots stond de Zen meester weer voor mijn neus, uit het niet komen ze. Of ik binnenkort eens zijn Ashram kom bezoeken. Hindoe, Christen, al die keuzes!

Het ontbijt is een lust in huize Lok. Yoghurt, banaan, gedroogde rijst, pannekoeken, eieren afsluitende met de Nepalese melkthee. Onze kok at tot nu altijd de overblijfselen van ons geschrans zittend op de keukenvloer. Na enig aandringen van mijn attente huisgenootje Wendy is ze nu eindelijk bij ons aan tafel komen zitten.

Na het ontbijt vertrek ik dagelijks weer vol van energie naar de Sunshine school. Ik ga die koters nog missen. De tijd vliegt en volgende week starten er examens waardoor ik enige tijd geen les kan geven. De conversaties worden met de dag interessanter. Zij zijn allen zo 'willing to learn'. Net als ik, want 'teaching is learning twice'. Met onderwerpen over nieuwe vormen van energie, de rennaisence en mensenrechten kun je fantastische dialogen met ze voeren. Op deze manier heb ik ook echt het gevoel dat je iets kunt bijdragen in dit land. Mijn geluk is dat ik helemaal vrij ben in het presenteren wat het voor mij ook een extra impuls geeft. De lessen worden afgewisseld met een partijtje voetbal of een quiz.

Op het dakterras van de principle bereid ik dagelijks mijn lessen voor. Dit deed ik tot afgelopen woensdag samen met de enige vriendelijke en niet blaffende hond die ik in Nepal heb leren kennen. Nu hebben een stelletje dorpsdebielen het beestje vergiftigd! Diezelfde dag nog vond ik twee nieuwe pups naast mijn studie tafel. In de brandende zon schreeuwden de beestjes om moedermelk. Ik heb ze nog net van de verbrandingsdood kunnen redden. De moedermelk werd lastig en ik heb ze nu al enige dagen niet meer gezien.

Na al het dood en verderf was ik die middag samen met een tal andere kinderen bijna zelf aan mijn eind gekomen. Nietsvermoedend liep ik samen met de leerlingen richting de bus. Plots springt er een vrouw voor de groep om ons te beschermen voor een blootliggende elektriciteitskabel die midden op de weg lag. Deze was losgeschoten van de palen boven ons. Op een levensgevaarlijke manier sprongen we een voor een over het staaldraad, kinderen eerst uiteraard. Gelukkig liep ook deze situatie weer goed af.

Komende week wil ik het een en ander gaan organiseren van het fantastische sponsorbedrag dat bij elkaar is gefietst. De school is dolblij met de hulp die ik samen met jullie op deze manier kan bieden. Waar ik nog nadacht over de aanschaf van schoolbanken, speelartikelen of boeken gaat ook Nepal mee in haar digitale revolutie. Men zou namelijk graat een beamer willen aanschaffen. Er zijn al enkele computers aanwezig waardoor dit een rijke aanvulling zal zijn op het lesgeven. Aangezien deze school niet de armste is van de omgeving heb ik besloten om de sponsering te verdelen over meerdere locaties. Komende week wil ik meerdere vrijwilligers in weeshuizen en scholen bezoeken om te kijken waar behoefte naar is. Naast deze zaken denk ik na over de mogelijkheid om twee kinderen voor twee jaren van scholing te voorzien. Je moet hier helaas goed oppassen waar je het geld aan doneert. Ik ken verhalen van andere vrijwilligers dat er helaas maar al te vaak misbruik van wordt gemaakt. Vrijwilligers en toeristen zijn hier ware business. Ik zal ervoor zorgen dat het op de goede plek terecht komt, hierover binnenkort meer.

Afgelopen weekend ben ik even vertrokken uit mijn 'slumdog' paradijs. Samen met twee andere vrijwilligers zijn we naar Nagarkot gegaan. Een soort 'frontporch' dorpje van de himalaya. Hier uitgekeken over de machtige toppen van de himalaya, een mystieke ervaring in zowel de ochtendgloren als de zonsondergang. In de avond keken we uit over een magistrale sterrenhemel. De witte streep waaraan ons sterrenstelsel zijn naam heeft te danken was duidelijk zichtbaar. Na een maand eindelijk ook de schitterende natuur van Nepal kunnen aanschouwen.

Het gaat jullie goed allemaal, ik hoor dat het enorm koud is in de lage landen. Een witte Sinterklaas misschien?

Tot een volgende blog!

Wiebren

  • 30 November 2010 - 12:31

    Marlies:

    Wat een mooie verhalen heb je toch weer!!
    En goed dat je eerst kijkt wat ze het hardst nodig hebben! Misschien een nieuwe hond?
    Die witte Sinterklaas gaat wel lukken, er ligt nu al een klein laagje, daarbij vriest het ook lekker, dus de winter is echt aangebroken, beetje snel, maar misschien wordt het dan ook wel weer snel zomer!!
    Wiebren, succes en hoop snel weer een verhaal te lezen!

    Liefs Marlies

  • 30 November 2010 - 12:54

    Lia:

    Leuk om weer wat van je te horen!
    Wat een belevenis ben je ingestapt.
    En wat een geweldige foto's. Die foto met dat kindje aan je been te hangen, wat weer een echt Wiebren Veenstra gezicht, ik hoor je bijna zeggen wat je denkt.
    Hartelijke groeten.

  • 30 November 2010 - 13:10

    Gwyneth:

    Hi Wieberen,

    Wat schrijf je toch altijd leuk! Jammer van je hond, heb je er eindelijk 1 gevonden die geen herrie maakt, gaat ie dood!

    Succes met het uitgeven van je sponsorgeld. Ik weet zeker dat je het een goede plek geeft.

    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

    Kus Gwyneth

  • 30 November 2010 - 17:49

    Johan Swieringa:

    Ha die Wiebren. Eindelijk na een maand kom ik er ook nog eens achter dat je alweer een maand weg bent. Maar ja mijn hoge leeftijd geeft mij de ontheffing om alles te moeten onthouden. Geweldig verslag van je. Ik maak wel uit je verhaal op dat je het naar je zin hebt. Effe wat anders. Ajax heeft met 4-0 aan de broek gehad van Real, maar Real op haar beurt ging met 5-0 de boot in tegen Barca. Wilde ik jou als rechtgeaarde voetballiefgebber niet onthouden. Nou de mazzel maar weer uit Alingaweer.

  • 30 November 2010 - 18:07

    Jet Swieringa:

    Prachtige verhalen en foto's, vooral van de himalaya! 'k Kan me voorstellen dat je de kinderen gaat missen straks. Wat zal ons landje koud, klein en netjes lijken.
    Geweldige foto van dat kindje aan je been. Veel geluk nog verder (zul je nodig hebben wanneer er 'gewoon' elektriciteitskabels rond vliegen) en veel plezier:) groetjes Jet

  • 30 November 2010 - 21:20

    Yin:

    hey Yang,

    ik geniet van je verhalen !!! :D Ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt. Echt leuk.

    Doe je rustig aan.. en de honden met rust laten he. Arme beestjes.. Neem nog maar een Yoga lesje, word je rustig van ;).

    Veel plezier nog !!!

    Dikke kus Yin

  • 01 December 2010 - 08:51

    Marloek:

    Hey Broer!!!

    Whaaa fantastisch verhaal en man, wat een geweldige foto's!!!!!!!!!!!!!

    Dikke x je zusje

  • 01 December 2010 - 08:56

    Jan Van A:

    Ha Wereldreiziger! Topverhaal heb je weer geschreven ik kijk uit naar de volgende.
    Groetjes Jan

  • 01 December 2010 - 10:26

    Willem. Toos En Dirk:

    Hallo Wiebern,
    Ik heb van je ouders je website gekregen, ziet er goed uit. Ook je foto's bekeken, ziet er ook goed uit. Van die mensen kan je mooie foto's maken. Ben gisteren jarig geweest, hier is het heel koud, vandaag gaat de ijsbaan open in Schagen, sterke oostenwind voelt koud aan. - 15.
    Ze praten hier al over 11 steden tocht, wel een beetje vroeg. Wiebern wij vinden het stoer en een heel goed initiatief van je, om naar nepal te gaan, wij wisten het niet dat je dit van plan was, TOP !!!!
    We wensen je veel plezier en tot ziens
    de groeten uit Schagen en een knuffel van DIRK.

  • 01 December 2010 - 22:23

    Wiebo:

    Ik vind je gezicht wel erg koloniaal...

  • 02 December 2010 - 11:50

    Lea:

    Hey Wiebren!
    Topverhaal, zal de rest later eens lezen..heb me maar eens aangemeld voor je nieuwsbrieven..
    Groetjes!

  • 02 December 2010 - 12:06

    Laurens:

    ah men... wat een verhalen jongen. Net of we erbij zijn. Super hoor!!

    En een pluim voor je foto's man! De locals zijn gewillige modellen zo te zien.

    Greetings!

  • 02 December 2010 - 20:26

    Je Moeder:

    Hallo zoon,
    Geweldige fotos en een prachtig verhaal. Geniet ervan de laatste weekjes op de school en bedenk dat je deze periode van je leven nooit meer zult vergeten. Gaan we samen ook nog eens naar Nepal? Je vader mag ook wel mee toch?
    Kus van je moeder.

  • 03 December 2010 - 08:01

    Tante Ine En Silvan:

    We hebben samen je foto's gezien, prachtig. Wat maak je daar wat mee. Bijzondere cultuur. Veel succes op je school en ze zullen je daar dankbaar zijn. Groetjes, tante Ine en Silvan.

  • 03 December 2010 - 09:30

    Astrid Schuurmans:

    Hey Wiebren..
    Wat leuk om je verhalen te lezen en de foto's zijn ook geweldig!!
    Succes en plezier nog de komende weken..
    Wij hebben idd een witte Sint.
    Groet van ons allen..

  • 07 December 2010 - 13:12

    Wendy Boers:

    Hee Wiebren,
    Een beetje late reactie van mij maar ja dat waren mijn laatste daagjes Nepal heh :P!
    Wel ontzettend aardig dat je mij attent vind, heb ik toch iets goed overgebracht daar :P Zit Rina nog steeds aan de keukentafel of is ze alsweer terug naar de grond??
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 33416

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: