De wonderbaarlijke spijziging - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu De wonderbaarlijke spijziging - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

De wonderbaarlijke spijziging

Door: Wiebren Veenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

04 December 2010 | Nepal, Bhaktapur

De liefde voor de land groet met het uur. Hoe armoedig de straten, huizen en marktkraampjes zich soms ook voordoen, de glimlachende mensen voeren altijd de boventoon. De arbeidsparticipatie mag hier dan wel niet zo hoog zijn, mensen hebben tijd voor elkaar, tijd voor thee, tijd voor yoga, tijd om te leven. Met 87 vakantiedagen per jaar worden hier eeuwenoude tradities in stand gehouden. Misschien richt ik nog eens een politieke hindoepartij, het bevalt mij wel.

Daar tegenover vraag het enorm veel geduld voor een snelle westerling zoals ik. Een voorbeeld. Afgelopen dinsdag ging ik samen met schoolhoofd Neeru en een backpack vol rupees (Nepalees geld) naar de hoofdstad om een projector voor de school aan te schaffen. Aangezien ze hier geen 'expert' hebben winkelde ik mezelf van hut naar schuur. Na lang zoeken vonden we tussen de mandarijnen de enige stoffige projectors aanwezig in Kathmandu. Ik stond erop een goed apparaat aan te schaffen. "Desnoods laat ik er een invliegen door mijn digitale zwager Arjan" zei ik tegen grootmoeder Neeru. Na een uur telefoneren naar allerlei louche lokale 'experts' vonden we eindelijke de juiste 'winkel'. Hier moest uiteraard eerst twee uur onderhandelt worden over welke type we zouden nemen, type A of type B. Na de beslissing voor aankoop waren plotseling de accesoires zoek, deze moesten komen van de andere kant van de stad en dit zou hier met een uur al kunnen zijn.

In de tussentijd werd ik menigmaal gebeld door de Amerikaanse Joanne waar ik mee had afgesproken om het een en ander in te kopen voor haar school/weeshuis. Na het eerste telefoontje vroeg ik haar geduld. "De Nepales verkoopwereld is niet zo vlot dus over tijd kan ik niets met je afspreken."

Hier ging de zakenvrouw niet mee akkoord. Op dat moment raakte mijn geduld op, vooral wanneer mijn maag leegraakt en de energievoorraad slinkt ben ik niet voor rede vatbaar. "Het is sponsorgeld, dus je wacht maar". Deze keer bleef ik redelijk. De 'laidback' cultuur is nog niet helemaal tot haar doorgedrongen. Na verschillende keren met elkaar gebeld te hebben, uiteindelijk maar afgesproken dat ze een start zal maken met de inkopen. Uiteraard tot een maximumbedrag. Ze was samen met een aantal scholieren en die wisten precies wat ze nodig hadden. Op dit punt voelde ik al nattigheid. Waar ik een dag nodig had om een artikel aan te schaffen was Jo in een uur klaar met shoppen. Een uur later ontving ik het volgende tekstbericht:

'Oh shit. Somehow I confused 300 euro with 3000 euro, anything extra u have left over would be helpful.

De dame had haar creditcard gegeven en voor 3000 euro aan speelgoed, computers, televisies en dvd spelers ingekocht. Ik dacht nog even aan een grap maar na een telefoontje bleek het hysterie haar handtekening te hebben gezet, er was geen weg meer terug. Ze had haar skivakantie naar Europa eind deze maand alvast maar gecanceld. Joanne met business relaties over de hele wereld en koffers vol 'management kennis' was in deze situatie toch iets te gehaast. Helaas kan ik haar financieel niet verder helpen, 'ons sponsorgeld' heeft al een bestemming en deze ga ik niet opgeven voor deze stommiteit. Via verschillende wegen hebben we uiteindelijk gelukkig het bedrag nog met 1000 euro weten te reduceren.

Jo was de volgende dag vastberaden de kinderen een geslaagde sinterklaas te geven. Een microbus vol met artikelen arriveerde voor de school met weeskinderen. De beteuterde koppies inclusief mijzelf, wisten niet wat ze hier mee aanmoesten. Het springtouw, de voetbal en de knikkers waren melancholischer wijs interessanter dan de dvd's, cpu's en andere digitale rommel. Het schoolhoofd kon ik nog net redden van een hartverzakking door te melden dat dit voor ons een 'kleinigheid' was. Jo kon mij op dat moment wel wurgen.

De rest van de middag verbleef ik op de school om thee te drinken, momo's te eten en lesstrategieen te bespreken. Met drie weken lesgeven op de welbefaamde Sunshine school maak je naam in dit land. Naast deze activiteiten werd mijn lengte nog enige uren ingezet voor de versiering van plafonds in de klaslokalen.

Volgende week zal ik de uiteindelijk aangeschafte projector officieel aan de kinderen van de Sunshine school overhandigen. Deze week ben ik daar maar enkele dagen aanwezig geweest vanwege examens. Gisteren heb ik een nieuwe vrijwilligster kunnen introduceren op de school. Enorm leuk om met haar de lesstof vanaf volgende week samen te kunnen voorbereiden. Op deze manier ontmoet ik bijna dagelijks nieuwe contacten, ik geniet en ben onwijs gelukkig dat ik deze ervaring kan meemaken. Bedankt voor al jullie support vanuit Nederland!

De hartelijke groeten,

Wiebren

  • 04 December 2010 - 09:32

    Marlies:

    Hoi Wiebren

    Goed verhaal van de Amerikaanse, wat een licht zeg!!
    Maar ben ook erg trots op jou, dat je JOUW sponsorgeld bewaart voor het doel wat je voor ogen hebt!
    Ik ben wel benieuwd naar de temperatuur daar, iedereen loopt er in truien, is het koud ofzo?
    Op dit moment zit ik lekker binnen bij de kachel en buiten is het 1 witte wereld, het blijft sneeuwen!
    Succes weer van de week!

    Liefs Marlies

  • 04 December 2010 - 10:11

    Willemien:

    Is ze alweer de 1e met een reactie!
    Diehard fan!
    Wieb top verhaal weer. Wat een muts die Jo, typisch Amerikaans.
    x Willemien

  • 04 December 2010 - 11:03

    Ico:

    Hey Wieb,

    Mooi verhaal weer, je doet er goed werk!! Misschien wat om daar te gaan overwinteren, zodat je (als reus) de versiering weer kan opruimen en het andere goeie werk kan doorzetten. En natuurlijk om de sneeuw, kou en donkere dagen in holland niet mee te hoeven maken dit jaar!

    Groeten Ico

  • 04 December 2010 - 18:02

    Jet Swieringa:

    Beste Wiebren, typisch geval van gat in de hand/creditcard. Wel herkenbaar, Johan overkomt het ook regelmatig wanneer hij z'n Norton voor een 'kleine' reparatie wegbrengt...dan is het ook altijd : oeps!!
    Morgen gaan we St.Klaas vieren, samen met Ruben, die weer in NL is komen wonen en Darous, ons bezoekkind.
    David viert het bij zijn schoonouders en vond 1 keer wel genoeg.
    Johan had afgelopen nacht dienst en vannacht weer, arme vent met die kou op pad. Verder alles OK hier.
    Ik vind het erg mooi om je verhalen te lezen en wens je weer veel plezier en prachtige momenten toe!
    Groetjes Jet. :)

  • 05 December 2010 - 10:21

    Lia:

    En alweer een verslag en foto's, wat leuk ! Ga het straks nog missen !
    Wat een muts die Joanne.

    groetjes

  • 06 December 2010 - 08:53

    Lieke:

    Wat een goede instelling heb jij! Ik kan me goed voorstellen dat het niet altijd makkelijk is, maar goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ook leuk dat je nu samen de lessen kan voorbereiden. Geniet er nog maar van!
    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 06 December 2010 - 18:02

    Diederik:

    Wieb jonge,

    Wat een belevenissen, Die Joanne, tsja, het blijven Amerikanen he, Schuld is bij hun hetzelfde als hier koffie om 9 s'ochtends! Maar ik lees dat je je enorm vermaakt! fantastisch!

    Je bus is trouwens nog van de ondergang gered. Gisternacht hebben ze proberen in te breken in de nieuwste loods waar jouw rechterhand geparkeerd staat. gelukkig bleef het bij inbraaksporen.

    Ik wens jou het beste en als ik over 2 weken over je heen vlieg gooi ik wel even een big mac uit het vliegtuig ...;)

    groetjes!!

  • 06 December 2010 - 18:50

    Vader:

    Na de verhalen heb ik nu ook de laatste foto's bekeken. Ik hoop dat je de winterfoto's ook hebt gekregen.
    Na het verhaal van Joanne te hebben gelezen, begrijp ik nu ook dat zo'n land in een diepe recessie zit. Ze springen daar wel erg makkelijk met geld om. Laatste nieuws: Goede Sinterklaas gehad/Vanmorgen keek ik op de Nieuwesluizerweg vlak bij huis, zaten er twee auto's boven op elkaar door de ijzel. Daarna kwamen er twee ziekenauto's en een politie aan. Ik had het druk met krabben op de autoruit en moest naar m'n werk, kon er toch niks meer aan doen. Mooie verhalen en foto's hoor vent!

  • 06 December 2010 - 20:22

    Elise:

    Hey neef!!

    Jeetje wat een verhelen en mooie foto's!! Super hoor wat je daar doet.
    Je krijgt binnenkort toch ook bezoek?
    Nou geniet er nog lekker van.
    Liefs Elise

  • 07 December 2010 - 00:18

    Wiebo:

    Viva la revolucion!!!

  • 07 December 2010 - 00:25

    Anoniem...:

    En voor alle lezers: breng ook eens een bezoek aan oxfamnovib.nl of Artsenzondergrenzen.nl
    Deze mensen doen goed werk, op continue basis en juist ook in gebieden waar goedwillende vrijwilligers als Wiebren niet komen...

  • 07 December 2010 - 00:26

    Wiebo:

    Met die "anoniem" heb ik trouwens niets te maken...

  • 07 December 2010 - 13:17

    Wendy Boers:

    Wiebren!!
    How is life in Banepa? Is het nog steeds zo koud in de ochtend en avond? Ruth had me verteld van Joanne en haar inkoop actie! Je kon me opvegen..!
    Wel fijn dat je toch nog een beamer hebt kunnen kopen van ze.. Veel plezier met je laatste werkweek.! En geniet een beetje extra voor mij ;)! Ik heb jou een sinterklaas liedej gezongen :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 33414

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: