Sunshine School - Downtown Bhaktapur - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Sunshine School - Downtown Bhaktapur - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Sunshine School - Downtown Bhaktapur

Door: wiebrenveenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

12 November 2010 | Nepal, Kathmandu

Hi volk & vaderland,
bedankt voor al jullie fantastisch reacties, jullie afscheidsboekje en de geweldige enveloppen!! Fantastisch. Ik begrijp dat het vorige verhaal enige vragen zou oproepen. Waar is nu Shanti?? De dochter van Lok. Na enig speurwerk ben ik via andere vrijwilligers op de hoogte gebracht dat Shanti zelf vertrokken is. Het is nogal een soap in huize Lok, het blijkt dat er nogal problemen zijn binnen de familie. Inmiddels is ze na een week gevonden, bizar. Een verhaal waarover ik nog veel meer kan schrijven, doe ik lekker niet.

Afgelopen dinsdag het moment van de waarheid. Mijn eerste dag als onderwijzer! Daar sta je dan, 1.92 meter, 60 ogen die je aanstaren of je van mars komt. De kinderen zijn zo onder de indruk dat ze je allemaal willen aanraken. Ze zijn versteld van de blanke huid, ik maar zonnen voor een kleurtje. Het eerste wat mij op de ‘sunshine school’ opvalt is de buitengewone intelligentie. Vanaf acht jaar wordt er alleen in het engels les gegeven. Voor mij vergemakkelijkt dit de communicatie al kan het veel te eenvoudige onderwijshandboek van Projects Abroad direct de kast in. Een voorbeeld; als ik de kinderen vraag waar Nederland ligt dan krijg ik excacte positie (longitude & lattitude) in graden op onze aardbol aangewezen. Ik schrok me rot! Vervolgens krijg ik de vraag hoeveel vierkante kilometer ons land bedraagt. Na enig hoofdrekenen kan ik nog net op tijd het goede antwoord geven.

Na een dag assistant te zijn wordt ik voor de hindoe kinderen geworpen. Dit keer bereid ik mij wel voor en houd een presentatie over het zonnestelsel. Uiteraard wisten allen dat de zon uit helium en hydrogen bestaat en dat de warmte voortkomt uit kernfusie. Gelukkig heb ik de interesse kunnen wekken. Met verhalen uit ons aller westen, het Nederlandse elftal en het poldermodel win ik enig respect. Het respect is overigens zeer bijzonder te noemen. Als ik de klas in de ochtend binnenstap wordt er hartelijk voor me gezongen. Vervolgens vragen ze of ze mogen gaan zitten, zo lief! Voordat de lessen beginnen zingt de hele school het Nepalese volkslied en worden er enkele gebeden voorgedragen.

Aan het eind van de dag kom ik behoorlijk vermoeid terug bij mijn gastgezin. De bussen zijn niet gemaakt voor mijn lengte, overvol zijn ze, mensen op het dak en hangend aan de ramen. Als ik na een uur reizen terugkom sta ik stijf van de stof en de uitlaatgassen. Ondertussen heb ik een masker aangeschaft om mijn longen tegen de dikste rotzooi te sparen. In de straten liggen hopen met vuilnis en struikel je af en toe over een dode hond. In de avond kan ik relaxen bij mijn gastgezin, elke dag een heerlijke maaltijd. De dhal bhat is helemaal niet slecht, ik heb het in die zin zeer getroffen met mijn gastgezin.

Om de dag valt hier om 18.30 uur alle stroom uit. Op het dak van het huis kunnen we dan allen genieten van een schitterende sterrenhemel. Rond achten gaat iedereen zijn of haar bed in, om vervolgens met in een concert van hondengeblaf in slaap te vallen.

In het weekend gaan we terug naar ons thuishonk Thamel in Kathmandu. Hier kunnen we weer even van een warme douche, een everest bier, koffie, en een internetcafe genieten. En nee, er is hier geen Mac Donalds, gelukkig niet. Iets wat mijn vader mij al op vroege leeftijd heeft aangeleerd. Op vakantie geen Mac. Niet dat ik de verleiding altijd kan weerstaan..

Tot nu toe een hele bijzondere maar soms ook confronterende ervaring. 50% van de kinderen gaat naar school, de overige kunnen dit niet betalen. De weeshuizen zitten overvol, andere vrijwilligers hebben soms moeite om een helpende hand te bieden. Een kinderhand is gelukkig snel gevuld en daarom doet een glimlach al zoveel. Net als locals en collega’s, zij zijn allen overvriendelijk.

Ik kijk weer uit naar jullie mail, goed weekend, een bruizend prinsenbal (voor de locals in Middenmeer) en alvast de groeten aan sinterklaas.

Wiebren

Nieuw mob.nr. = +9779813133246

  • 12 November 2010 - 10:46

    Gwyneth:

    Wow, het klinkt wel erg gaaf allemaal. Maar het zal wel een cultuurshock zijn voor je. En inderdaad voor de mensen daar. Zo'n end als jij dat even binnen komt stappen, haha.

  • 12 November 2010 - 12:03

    Willemien:

    He he eindelijk wat meer duidelijkheid over de dochter van Lok. Het was hier al een groot mysterie.
    Zo, wat een verhaal weer!
    Goed weekend!

  • 12 November 2010 - 12:41

    Jet Swieringa:

    Wat een verhaal. Hoe oud zijn de kinderen dan die jij les geeft? Dat ze al zoveel weten! Waarschijnlijk zijn ze ook zo leergierig, omdat ze niet worden afgeleid door luxe. En kennis is de deur naar meer welvaart. De tegenstellingen die je daar ziet zullen best heftig zijn, 50% van de kinderen is dus zo goed als kansloos! Veel sterkte, plezier en wijsheid toegewenst!

  • 12 November 2010 - 21:29

    "juf":

    wat een verhaal weer wiebren,je zult heel wat indrukken opdoen zo. hoe voelt het om voor de klas te staan??

  • 13 November 2010 - 18:45

    Piet En Lia:

    Zojuist even je verslag gelezen en de nieuwe foto's bekeken, fantastisch om je zo te kunnen volgen.
    Hartelijke groeten.

  • 13 November 2010 - 19:22

    Jolien:

    Jee he! wat een verhaal weer! leuk om te lezen, maar wat is het afzien af en toe! sterkte en geniet vooral!

  • 14 November 2010 - 12:42

    Diederik:

    Hey Wiebs,

    Mooie verhalen zeg en wat een avonturen! Ik hoop dat je die kinderen wat bij kunt brengen. Maar ik denk dat dat voor jou geen probleem is. Veel succes verder!

    Groeten.

  • 14 November 2010 - 18:52

    Wiebo:

    Nederland, kennisland...


  • 15 November 2010 - 17:48

    Laura:

    Hee!

    Leuk om te lezen allemaal! :)

    Vandaag zit je alweer op een kwart van je reis, jee, wat gaat de tijd snel!
    Geniet ervan daar!!

    Kus Laura

  • 15 November 2010 - 21:01

    Mariëtte:

    He Wiebren. Wat een mooi verhaal,en wat goed om te horen dat je het heb getroffen met je gast gezin Veel succes met alles Groetjes!

  • 16 November 2010 - 07:15

    Ine Metzlar:

    Hai Wiebren, wat een belevenissen allemaal in het verre Nepal. Je zult weleens moeten slikken, denk ik, van alles wat je ziet en hoort. Heel veel suc-6, vooral op school ook. Groeten van de Zeugweg!

  • 16 November 2010 - 13:44

    Tante Anneke:

    Dag Wiebren,

    Nou, jij maakt wat mee daar in die totaal andere wereld, maar toch op dezelfde aardbol! Sterkte hoor bij alles en een heel goede tijd gewenst.

    Groet'n uut Grunn'n

  • 17 November 2010 - 11:18

    Marlies:

    Hey Wiebren

    Je had dus helemaal niet hoeven gaan, ze kennen alles al!
    Zal ik vast een plekje voor je aanvragen op de PABO, dan kun je hier in Nederland ook meester worden!!
    Heb je al een idee wat je gaat doen met het geld?
    En wat eet je daar zoal? Al ''last'' gehad van linzen?

    Liefs Marlies

  • 20 November 2010 - 09:28

    Maretta:

    Hee Wiebren,
    Wat een reisverhalen allemaal.. Je maakt een hoop mee zo te lezen.. Heel veel succes daar.. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal..

    Groetjes Maretta..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 33417

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: