Mijn eerste week in Nepal - Reisverslag uit Middenmeer, Nederland van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Nepal - Reisverslag uit Middenmeer, Nederland van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Nepal

Door: wiebrenveenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

06 November 2010 | Nederland, Middenmeer

Namaste!
Hoogste tijd voor een verslag vanuit de hoofdstad Kathmandu. De reis is zeer voorspoedig verlopen. Enigzins spannend was mijn twee uur vertraging in Londen waardoor ik in een kwartier mijn aansluitende vlucht moest halen. De Arabieren waren behoorlijk nerveus en daarom werd ik zonder enige controle naar mijn volgende boeing geleid. De skyline van Doha doemde op als een phatamorgana in een gortdroog woestijngebied. In de avond arriveer in Kathmandu, de himalaya is all around me. Een bijzondere eerste kennismaking met deze vallei. Met een mini microbusje wordt ik met collega vrijwilligster Sarah naar mijn hotel gebracht. Het is waar wat ze zeggen; een werkelijke bombardering op je zintuigen. In een enorme chaos van verkeer, krioelende mensen rijden we door de nauwe straten van Kathmandu. Iedere vierkante meter heeft hier zijn eigen wereld. Gebedshuisjes, marktkraampjes, ambachtschuurtjes, met de nadruk op 'jes'. In het hotel kom ik in aanraking met mijn eerste Dhal Bhat, rijst met linzen en sterke kruiden. Deze dag starten er vijf andere vrijwilligers, bijzonder want normaal start je als enige. Onze Amerikaanse vrijwilligster Joanne bezit een waterval van woorden, haar complete levensverhaal overspoelt ons. Heerlijk als je op zulke momenten je Nederlandse nuchterheid kunt inzetten. Na een avond vertrouwd ze mij al niet meer en de volgende dag noemt ze mij 'sucker'. Dit omdat ik zonder iets vernam een hindoe stip op mijn voorhoofd liet zetten door een locale hindoe.

Na de introductiemorgen met Projects Abroad worden we allen naar ons gastgezin en werklocatie gebracht. Mijn 'sunshine school' blijkt gesloten te zijn vanwege een festival. Gelukkig is er een zeer vriendelijk hoofd aanwezig voor een eerste kennismaking. Ze had geen idee dat ik zou komen.. De school ziet er aangenaam voor Nepalese standaards. Vanwege de vakantie ga pas komende dinsdag starten, heerlijk! Sight seeing! Ik vervolg mijn reis naar gastgezin familie Lok in Banepa. Dit is nog een uur rijden wat betekend dat ik deze trip mag maken om op mijn werklocatie te komen. Bij familie Lok krijg ik een warm welkom. Ik verblijf niet alleen, ik deel mijn kamer met Clerment uit Nantes. Al snel blijkt dat er nog tien andere vrijwilligers in het 'hostel' verblijven. I'm not alone!!

In de avond verken ik Banepa, een behoorlijke deceptie. Kinderen die lijm snuiven, misvormde mensen op de stoep. Mensen gaan hier letterlijk en figuurlijk aan je benen hangen, smekend voor geld. Op een gegeven moment zet een dronken kerel zijn nagels in mijn armen, een andere local komt er tussen om hem weg te jagen. Vervolgens wil hij ons met een steen te lijf gaan. Na zonsondergang wil je de straten niet meer in, ten eerste valt alle elektriciteit uit waardoor je gastgezin niet meer terugvind. Ten tweede vanwege de gevaren. Op de eerste avond worden we direct geconfronteerd met de verdwijning van dochter Lok, meneer Lok is behoorlijk ontdaan.

Na een nacht besluiten we met meerdere vrijwilligers terug te gaan naar Thamel in Kathmandu, een soort thuisbasis voor het weekend. We bezoeken hier de Boeddha Stupa, een zeer heilig tempelcomplex die nog dagelijks vereerd wordt door monniken. Vroeger werd deze tempel aanbeden tijdens de pelgrimages richting Tibet of India.

Terug in Thamel kunnen we heerlijk relaxen in de Boeddhabar. Zittend en liggend op de vloer bevinden we ons tussen de hippies, ik voel me thuis. Het lokale 'everest' biertje is een genot voor de innerlijke mens. Het is hier een gemeenschap van meerdere vrijwiligers. Tot nu een geweldige ervaring in een zeer bijzondere cultuur.

Veel geluk.
Wiebren

  • 06 November 2010 - 13:27

    Ico:

    Hey wieb,

    Mooi verhaal, het is toch echt een andere wereld!! Hoop dat je het vol houd, en je een leuke tijd hebt/krijgt!

    Maar toch nog ff een paar vragen: * Hoe smaken de linzen? * hebben ze een Mc Donalds? * En waar is dochter Lok nu?

    Groetjes

  • 06 November 2010 - 20:03

    Jet Swieringa:

    Beste Wiebren, 't klinkt toch wel als een heftig begin. Gelukkig heb je inderdaad je hollandse nuchterheid mee. Succes verder, we denken aan je :)

  • 06 November 2010 - 22:34

    Laura:

    Hai Wiebren,

    dat klinkt behoorlijk indrukwekkend zeg!
    Nu dinsdag nog even afwachten natuurlijk! Maar inderdaad, ik ben ook benieuwd! Waar is dochter Lok?

    Liefs Laura

  • 07 November 2010 - 11:03

    Je Moeder:

    Dag jongen,
    Prachtig verhaal en wat heb je in een korte tijd al veel meegemaakt. Heel veel succes en zie verder je mail.
    Kus!

  • 07 November 2010 - 17:47

    Pabbe Gert.:

    Ja, ga dochter Lok zoeken, inplaats van tussen die hippies te liggen. En als je een vent bent, bezoek je 2 maanden geen Mc Donald.

  • 07 November 2010 - 20:58

    Diederik:

    Ik heb altijd al een vermoeden gehad dat je in de vrouwenhandel zat..nu valt het kwartje ook betreffende die T1 bus van je! Arme dochter lok.....

    oke...maare, wat een super verhalen zeg! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat daar!

    Veel succes daar!

    Diederik

  • 08 November 2010 - 09:07

    Marlies:

    Je weet wel, die niet in de krant stond...

    Pffff heftig hoor allemaal daar! Maar ben het erg met je vader eens, ga dochter Lok gauw zoeken!!
    Maar ws heb je haar inmiddels al gevonden...
    Hoe is het met je arm? Je had me misschien toch mee moeten nemen voor de EHBO, zo zie je maar weer!!

    Zet hem op!!

    Liefs Marlies

  • 08 November 2010 - 12:47

    Birgit:

    Hoi Wieb,

    heftig verhaal en dat naar maar een paar dagen te zijn...is dochter lok ook al weer terug gevonden...daar zie je maar weer dat daar toch een heel ander leven en andere cultuur heerst...en veel armoede natuurlijk...echt triest..wacht vol ongeduld op je volgende verslag..hou vol jonge...

    groetjes \birgit

  • 08 November 2010 - 15:51

    Lia:

    Hoi Wiebren, goed om wat van je te horen.Wat een avontuur ! Pas goed op jezelf en geniet.
    hartelijke groeten

  • 08 November 2010 - 15:53

    Marloek:

    Dag lieve schat,

    Wow wat een belevenissen al! Net als de rest ben ik ook benieuwd naar dochter Lok!
    Ik wil je bij deze veel succes wensen op je eerste dag. Vast heel leuk en spannend zo'n kennismaking met de jeugd.
    Dikke kus van je zussie!!

  • 09 November 2010 - 11:21

    Wiebo:

    Pabbe Gert heeft gelijk. Dat gehang met dat werkschuwe tuig moet maar eens afgelopen zijn. Van de bank af en als de bliksem dochter Lok gaan zoeken. En dat je voorlopig je snuit niet laat zien bij die imperialisten, dat zou voor zich moeten spreken.

  • 10 November 2010 - 13:54

    Laurens:

    Wow, mooie belevenissen daar!

    Op zich leuk dat je met meerdere bent. Zit je in hetzelfde schuitje. En je kan de bier-rekening splitsen ;) Maar niet teveel van het lokale gerstennat, als je je hollandse nuchterheid lief hebt :)

    Kijk uit naar je volgende verhaal!

    Mazzels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 33416

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: