Teenslippers - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Teenslippers - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Teenslippers

Door: Wiebren Veenstra

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

11 December 2012 | Nepal, Bhaktapur

Na een bewogen week ben ik blij dat ik net de rand van mijn teenslipper op een hurk-wc heb kunnen onderpoepen. Je voelt je in zulke momenten weer mens worden. Het gevolg van deze gebeurtenis leidde tot een zoektocht naar toiletpapier. Wadend door de aanwezige drab wist ik het hoognodige hulpmiddel te confisqueren. Het voelt goed om terug te zijn in mijn tweede vaderland: Nepal.

Geen moment van twijfel had ik toen bij aankomst op Kathmandu airport de vriendelijke pretogen van mijn Nepaleze compagnons Thakur en Rupak als eerst in mijn gezichtsveld vielen. Je herkend ze uit duizenden, en die stonden er letterlijk, duizenden. Met een bedelend aanbod aan diensten doken de taxichauffeurs, hotelschoffies op me af om die dag hun laatste roepies te verdienen. Ik ben het vriendelijke volk te snel af en duik in de Suzuki van Thakur. Met mijn knieën in het handschoenenkastje zit deze zetel in ieder geval ruimer dan de Boeing van Arkefly.

De verassing bestaat uit asfalt, stenen en gaten hebben plaatsgemaakt voor prima infrastructuur in de richting van mijn verblijfplaats Bhaktapur. Weer een bewijs waar al dat ontwikkelingsgeld goed voor is. De enige regel, die van de claxon, is wederom in geruime mate aanwezig.

Wiebren: “Thakur can you please stop torturing that horn? I can’t hear what you’re saying?
Thakur: “Put radio loud then, it’s Shakira, love her. Wiebren sir, are you okay?

Vervolgens rijdt de gefixeerde chauffeur over het hoofd van een vers doodgereden hond. Met een sadistisch lachje vervolgt hij zijn weg om die avond aan te komen in een donkere stad. Er is elke dag maar enkele uren elektriciteit.

Thakur: “No eletricity sir, no worries, we’ll find house,
Nepal: No Electricity Possible, All Loadshedding”

Struikelend over de kobbelstenen arriveer ik bij het huis. Ik mag mijn hoofd niet uit het kamerraam steken want er vallen zo nu en dan bakstenen uit de lucht. Boven op het huis van Thakur wordt namelijk een nieuw huis gebouwd.

Mijn bijnaam is hier Lambu, vrij vertaald: lang persoon. Ik steek gemiddeld een meter boven een Nepalees uit wat een jetlag wel weer overzichtelijk maakt. Zonder te stikken in het gekrioel vind ik mijn weg door de stad, zij het altijd met kameraad Thakur aan mijn zijde. Zijn generositeit is weer fenomenaal. Deze keer slapen we gelukkig apart, de bizongeluiden van de vorige keer staan in mijn ziel gegrift.

Lopend door de poorten van Sunshine school overvalt mij het gevoel van warmte die deze school uitstraalt. De mensen, de kinderen, de spreuken, het is de hartelijkheid van een cultuur die leeft in het moment. De reactie van de kinderen is er één van verbazing, verlegenheid en dan de omhelzingen. In de eerste les herhaalt zich het ritueel van twee jaar geleden. Een in koor gezongen welkom en vervolgens de stilte met het uiteindelijke verzoek van één van de brutalere studenten om te mogen zitten.

Na het eerste uur staan de leraren voor mijn lokaal of ik iets te doen heb in het komende half uur. Voor ik het weet zit ik achter op een motor, chrash bijna met één van de heilige koeien en nip ik aan de lokale chai thee in het fameuze bikers restaurant. De eerste keer dat ik hier belandde werd deze plek met hoogwaardig aanzien geïntroduceerd. Dit is de plek waar alleen de ware Nepaleze motoreigenaar naar toe gaat. Je verwacht dan een lokaal Gorkha biertje en tenminste een waterpijp. Net als toen word ik getrakteerd op thee met marsepein. Nog geen tien minuten later haasten we ons een weg door tempels en fruitmarkten om op tijd te zijn voor mijn tweede les. En dit na nog geen 24 uur op Nepaleze bodem.

Na schooltijd word ik teruggestopt in de Suzuki om met mijn 1.92 verkrampt mijn reis voort te zetten naar Kathmandu, de hoofdstad. Sunshine school heeft een donatie gekregen van vrijwilliger Nina uit Sydney. Samen gaan we een muzieksysteem uitzoeken. Niet alleen Nina en ik, Thakur, Rupak, Rupen en ook schooldirectrice Neeru worden in de minuscule Suzuki gestopt. De verse doodgereden hond van de heenweg ligt dit keer uiteengereten over de stoep. Na enkele uren te hebben gelopen door een mierenhoop van mensen, drie keer thee te hebben gedronken vinden we ons systeem en laten de loodzware aankoop dragen door een lokale slaaf die voor enkele roepies zijn scoliose rug best nog een keer wil beproeven.

Teruggekomen bij de Suzuki komt het zestal tot de conclusie dat de auto te klein is. Een gegeven waar ik mijn twijfels al had bij drie passagiers. Ik stel voor om op het dak te gaan zitten en me vast te binden aan de aanwezige rails. Thakur verbiedt het me en ik word wederom in de Suzuki gevouwen. Behalve in dit karretje heb ik hier nog geen minuut stilgezeten. Ik ben in twee dagen naar minstens tien restaurants geweest, eet gemiddeld vijf maaltijden per dag. Ik eet inmiddels met mijn handen, dit is een intrigerende ervaring. Je voelt en ervaart je eten, vooral het bezoek na een hurk-wc is het ultieme moment om je volledig te storten op de rijst met linzen. Het doet mijn teenslippers alleen weinig goeds.


  • 11 December 2012 - 14:53

    Ilona (TNT/POSTNL/TPG):

    Heey Wieb,
    Je bent er weer! Supergaaf en wat een belevenissen al zo snel! Geniet er van en doe veel goeds, maar dat kan haast niet anders! Ik ga je website volgen!

  • 11 December 2012 - 15:43

    Birgit:

    Hoi Wieb,

    zo te lezen ben je er veilig aangekomen.Mooi zo.
    En meteen weer voel je je thuis, da is mooi toch.
    Het was een genoegen om jou verhaal te lezen Mr Lambu.
    Wat een geweldige bijnaam!!! Ga je verhalen aandachtig volgen.

    groetjes Birgit

  • 11 December 2012 - 15:49

    Willem Visser:

    Verrassend te horen dat je weer naar Nepal bent gegaan, leuk om je te volgen.
    Let je wel op je teenslippers !!
    Succes Wiebren !!

  • 11 December 2012 - 16:40

    Lieuwe Sybesma:

    Kijk! Hier zat ik op te wachten!! :D
    Goed te horen dat je op de juiste plek bent aangekomen en al flink aan de slag bent!
    Binnenkort maar eens een gesprek Noorwegen - Nepal!

    Good luck! En geniet dervan.. Voor je het weet zitten we weer in Leeuwarden.. ;)

    Lieuwe!

  • 11 December 2012 - 17:13

    Linda:

    Heerlijk om je verhalen weer te lezen.

    Groet linda

  • 11 December 2012 - 17:25

    Hotze Jzn:

    Neef!

    Leest lekker weg je verhaal, ik blijf je volgen! Veel plezier!

    Groet Hotze Jzn.

  • 12 December 2012 - 07:22

    Bianca:

    WOW Wiebren wat een leuk verhaal om te lezen!
    Genieten hoor ik wel.. ;) uiteraard met de nodige beperkingen, maar
    wat juist de charme heeft en het zo leuk maakt!

    Zie uit naar je volgende verhaal.

    Liefs Bianca

  • 12 December 2012 - 12:20

    Diederik:

    Prachtig verhaal Wiebs!

  • 12 December 2012 - 13:25

    Gonda Veenstra:

    Dag zoon,
    Wat een belevenissen in deze korte periode. Prachtig om te lezen, je volgende studie zal wel schrijven worden. Hahaahaa. Het ga je goed en doe ze allemaal de hartelijke groeten van ons. Namasthe!
    Je moeder.

  • 12 December 2012 - 14:22

    Elise:

    Het neef!
    Leuk om je belevenissen weer telezen. Fijne tijd daar!
    Liefs Elise

  • 12 December 2012 - 20:53

    Marlies:

    Welcome home Wiebren!!

    Ohw ja, Moby vraagt wanneer je terugkomt, hij wil heeeeeel graag mee om je op te halen!!

    Liefs Marlies

  • 12 December 2012 - 21:39

    Pabbe:

    Hoi schijterd,

    Hoest jong? Zo te lezen weer een hele andere wereld. Wat een reacties krijg je al. Zelfs Bianca reageert!!! Sms vanmorgen in gezien. De verhalen zijn weer goed. Wat wil je ook met zo'n vader. Kots, kots!!!!!!!!!!!!!!!! Hier vreten de vogels de pindapotten leeg. Vooral de specht weet van wanten. De ster hangt vanaf vanmiddag weer aan de oostvleugel van de boerderij. Doe Takur de groeten en vraag maar een zacht matras aan hem. Anders moet hij straks bij ons in de schuur slapen. Verder geen nieuws. De balle.

    Pabbe

  • 13 December 2012 - 12:04

    T. Trudy:

    Je bent er weer Wiebren! Lekker druk en genieten begrijp ik en ach 5 x eten.....doet je goed misschien, je kan het hebben! Geniet ze. gr. t. Trudy

  • 15 December 2012 - 14:11

    Wendy Boers:

    Hoihoi!
    Nadat ik op facebook zag dat je weer in Nepal zat ben ik toch maar even je waarbenjij.nu op gaan zoeken! Het klinkt echt geweldig! Echt Nepal! Hoe bevalt de dahl bat? Is het net zo lekker als toen bij Lok door Rhina gemaakt? Ben je verder nog mensen tegen gekomen van de vorige keer??
    Geniet er van! Ik hoop dat je met een aantal leuke vrijwilligers in een huis komt, al zijn ze natuurlijk nooit zo leuk als wij 2 jaar geleden :D!
    Geniet trouwens ook een beetje voor mij!!

    Liefs wendy

  • 15 December 2012 - 14:20

    Jet Swieringa:

    Beste Wiebren, beetje late reactie, ik kijk nu eenmaal niet elke dag op de mail.
    Gisteren trof ik Johan luid lachend aan achter de comp. bleek hij jouw verhaal te lezen!
    Schrijf nu eens een boek!! Het is idd weer geweldig om jouw vertelsels te lezen, het is alsof je erbij bent.
    Geniet ervan en vooral schrijf erover, we volgen je! Veel plezier, groeten Jet.

  • 15 December 2012 - 15:27

    Lia:

    Hoi Wiebren,

    Wat weer een verhalen !
    Fantastisch om je avonturen weer te volgen.
    Heel veel plezier, en pas goed op jezelf.

    groetjes
    Lia

  • 16 December 2012 - 17:15

    Noduk:

    Ha Lambu!

    Herkenbare taferelen! Op die teenslippers na dan. Hahahah

    Neem nog een paar momo's, everest en een raki jong. Daar wordt je weer mens van ;-). Of toch liever een special lassi?

    Grtz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 33412

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: