Didi en de waterdragers - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Didi en de waterdragers - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Didi en de waterdragers

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

17 November 2013 | Nepal, Bhaktapur

Al vroeg in de ochtend word ik opgeschrikt door een verzengende geur van diesel die door de kieren van mijn hut is binnengekomen. Beneden op de weg draait een prehistorische betonmolen die wordt omgeven door verweerde, krom lopende vrouwen die het gedrocht voeden met manden vol stenen, zand en cement. De manden worden door middel van teugels bevestigd aan het voorhoofd en door sigaret rokende mannen in een jachtig tempo vol geschept. Aan het uiteinde van de machine staat de volgende groep vrouwelijke arbeiders klaar om de manden met beton, op teenslippers, op een wankeltrappetje, naar de eerste verdieping te brengen. Ik wrijf nog een keer de slaap uit mijn ogen en bekijk het tafereel met leder ogen aan. Aan de gezichten van de vergroeide vrouwen kan ik weinig emoties ontdekken, strak, als mieren en onverschrokken volbrengen zij hun taak.

Mijn gastgezin is alweer vroeg wakker en focust zich op huishoudelijke taken die in de ochtend altijd met enorme overgave worden uitgevoerd. Vader Mahesh houdt zich deze morgen al enige tijd bezig met de verzorging van zijn gevonden straathond en puppy. Met een sprong passeer ik de uitwerpselen van het afzichtelijk uitziende beest, om de fontein te bereiken die mij verfrist van de dieselgeuren. Mahesh blijkt zijn gevonden kameraad die ochtend te hebben gewassen in dezelfde fontein, kluwen met haren en vlooien dwarrelen samen met mijn ochtendslijm door het nauwe putje. Mahesh is een warrige filosoof, hij zweeft dagelijks door het schoolgebouw en weet me op elk moment wel te bevroeden met een retorische vraag.  Ondanks zijn kalme uitstraling weet hij keer op keer te dwepen met zijn vaardigheid in het repareren van witgoed, of in dit geval, het repareren van zijn hond. Hij haalt dan zijn Zwitserse zakmes uit zijn pantalon, kijkt mij met een strakke, donkere blik aan en wijst met een strenge vinger naar het instrument. De decubitus van het aangetaste beest wordt zorgvuldig met een blauwe emulsie behandeld. Omdat het konijn vorige week aan dezelfde behandeling is gestorven, Mahesh bewaart namelijk het rattengif in de medicijnkast, haast ik me met opgetrokken wenkbrauwen naar keukenprinses Endira.

Endira is de huishoudhulp van familie Dhakal. In iedere vooraanstaande familie is er in dit land wel een hulpkracht te vinden. Ik noem haar Didi, dat staat voor oudere zus. Een gewoonte die wordt aangenomen door familieleden. Didi slaapt naast haar gasstoof, de kam met donkere zwarte haren pronkt elke ochtend op het kussen van haar onopgemaakte bed. Over de verweerde kast, waarin zich haar specerijenhandel bevindt, hangen haar kledingstukken. Met krantenartikelen uit 2003 heeft ze de muur achter haar kooktoestel afgeplakt om de vetspetters op te vangen. Op haar aanrechtblad is het een drukste van jewelste. Snelwegen van ijverige mieren voeren de resten af van het fenomenale eten, dat Didi ons dagelijks opdient. Tijdens mijn ontbijt roer ik de lepel in de honingpot, met uiterste precisie langs de verzopen insecten, om mijn chapati van enige zoetigheid te voorzien. Didi bruist van de energie en staat op elk moment van de dag voor de familie klaar. Ik kan me volledig in haar verliezen. Is het vreemd om me zo intens in anderen in te leven en tegelijkertijd niet te kunnen voorstellen hoe deze manier van leven voor mezelf zou kunnen zijn?

Gefascineerd door vreemden, wil ik weten wat ze eten, wat ze denken, maar vooral ook gefascineerd raken in wat ze doen.

Ontzettend nieuwsgierig loop ik met mijn kop melkthee naar het balkon en kijk nog één keer naar de verweerde gezichten van de hardwerkende waterdragers. Ik laat de vreemden door mijn gedachten wentelen en probeer de verborgen mysteries achter de strakke riem, beteugeld om het hoofd, nogmaals te ontdekken.

  • 17 November 2013 - 17:02

    Feddo:

    Mooi beschreven neef..hoe lang blijf je weg?
    Feddo

  • 17 November 2013 - 23:28

    Jet Swieringa:

    Lieve neef, ik word wel een beetje stil van jouw verhaal, prachtig geschreven.
    Toch ook een beetje triest en inderdaad hoe zou het zijn, wanneer je dit leven zelf zou moeten leven.
    Ernaar kijken is toch wel iets anders dan het zo leven!
    Wij zijn zo bevoorrecht, dat wij in deze luxe leven!
    Ik wens je nog veel mooie dagen en momenten toe!

    Leids Jet.

  • 17 November 2013 - 23:31

    Jet Swieringa:

    Ik bedoelde natuurlijk, liefs Jet

  • 18 November 2013 - 13:09

    Gonda Veenstra:

    Dag zoon,
    Prachtig jouw verhaal. Carpe Diem!
    Liefs je ma.

  • 18 November 2013 - 19:01

    Linda:

    Een heel andere wereld.

  • 19 November 2013 - 09:55

    Bettie Schep:

    He Wiebren, wat een mooi verhaal. Het is net alsof je een boek leest, maar jij maakt het echt mee!
    Bijzonder. te hopen dat het verder goed gaat met jou..
    We zien uit naar je terugkomst en dat je maar je volledig papiertje op zak mag hebben, want daar doe je het tenslotte ook voor. :)
    hr.gr.ook van de mannen hier, Bettie

  • 19 November 2013 - 12:53

    Lea:

    Hoi Wiebren,

    mooi verhaal weer.
    Geniet nog even van je laatste dagen daar, net op tijd terug voor Pakjesavond hoorde ik van Willemien.
    Remco en ik vertrekken 6-12..grappig.

    We zien elkaar dus waarschijnlijk in het nieuwe jaar weer.

    Groetjes!

  • 19 November 2013 - 16:52

    Grieteke:

    hoi Wiebren,

    Eindelik een reactie van mij....je weet ik ben niet zo handig,zeg maar gerust onhandig op computergebied!
    Geweldig hoe jij je reisverslagen schrijft! De manier waarop je het op papier zet, is alsof je het zelf
    een beetje meebeleefd. Wat leven wij toch in een andere wereld!
    Ik hoop dat je het nog even volhoud ,zo zonder jou thuisfront!
    Veel plezier en succes met je verdere studie! Wie weet lezen we nog zo°n boeiend verslag van je!
    Pas goed op jezelf!

    veel liefs
    Rob en Grieteke

  • 29 November 2013 - 19:52

    N. Stroo:

    Een prachtig geschreven retorisch verhaal. Chapeau!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 33423

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: