Moderne slavernij - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Moderne slavernij - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Moderne slavernij

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

08 November 2013 | Nepal, Bhaktapur

In Chitwan bestaat er een andere vorm van ijver. In Sauraha, een zuidelijk gelegen agrarisch dorp, aan de rand van een tropische jungle, lijkt de tijd stil te staan. Aan de kant van de hobbelige, stoffige zandwegen zitten families in kleermakerszit voor hun lemen hutten. Kinderen swingen extatisch heen en weer op hun van bamboe gecreëerde reuzen schommels, die speciaal voor de Dashain festiviteiten zijn neergezet. Niets lijkt dit dorp ook maar iets in de weg te staan.

Tijdens het festival keren dorpsverwanten uit allerlei gewesten huiswaarts waarin familiebijeenkomsten de vernieuwing van de banden met de samenleving gevierd wordt. De tomeloze gelaatsuitdrukkingen worden deze morgen opgeschrikt door een passerende, ballistische stofwolk die zich niets aantrekt van de meditatieve gemoedstoestand. Stevig houd ik het stuur in handen van mijn Royal Enfield Crusader. In het zware gebrul versta ik nog net wat de schommelende kinderen mij toeroepen: “American, American, Lambu!!”

Zonder enige aankondiging van mijn bezoek aan het dorp realiseer ik mij, in deze vroege ochtendgloren, dat mijn plichtsgetrouwe cultuurbesef me even is ontgaan. In mijn rug port de buik van mijn vetgemeste broeder Thakur. De verfrissende, tropische ochtendgeuren maken me dorstig voor een eerste kop chai, waarop Thakur mij naar één van de hutten van zijn honderden broeders dirigeert.

Vermoeide broeders die terugkeren uit Koeweit, Afghanistan en de Arabische Emiraten waar ze een strijd van leven en dood voeren in Amerikaanse of Poolse legerkampen, of ons simpelweg voorzien van voetbalstadions voor de wereldkampioenschappen in Qatar. De mannen die voor Dashain terugkomen mogen van geluk spreken, zij hebben deze keer wel hun paspoort teruggekregen van hun heersers. Menigeen blijft achter in een verdorven fabriekshal. Vanaf 2012 hebben al zeventig arbeiders uit deze regio de dood gevonden in miserabele omstandigheden, op de bouwplaatsen van Qatar. Het spaarzame oliegeld dat wordt meegenomen wordt in het onaangeraakte dorp, zo leek het, besteed aan drank en vrouwen van lichte zeden. In beschonken toestand liggen de mannen aan de kant van de weg.

Na drie weken ontwaak ik uit mijn Nepalese droom. Zoals de Tibetaanse het zeggen: Ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Ik doe en ik begrijp. Nieuwsgierigheid doet me soms hard terugvallen in bittere realiteit. Met een hart zonder woorden, en de liefde voor Nepal reis ik verder naar mijn volgende bestemming.

  • 10 November 2013 - 11:23

    Diederik:

    Wiebren. wat ongekend mooi heb jij dat weer geschreven, dit is jouw toekomst jongen, verhalen verzamelen en opschrijven in boeken in de reizen die je gaat maken ;) Wel terugkomen he ! Het is hier (soms) ook mooi (weer).

    Geluk daar!

    Diederik

  • 12 November 2013 - 23:35

    Jet Swieringa:

    Lieve Wiebren, zit ik nog even op mijn nieuwe i pad te spelen, idee van Ruben en mede financieel mogelijk gemaakt door deze zoon, kom ik bij jouw verhaal terecht.
    Nogmaals, ga schrijven! Kerel wat kan jij goed verwoorden wat je ziet , voelt en beleeft.
    De verhalen van Qatar waren hier ook al op het nieuws, om misselijk van te worden, alles voor het grote geld.....
    Ik hoop dat je daar nog heel veel mag meemaken en beleven, maar vooral dat je er ook over blijft schrijven!

    Liefs Jet

  • 14 November 2013 - 18:54

    Pabbe Gert:

    Hé dunne. Hoest? Twas hier vandaag een regenachtige dag. Mooi in de schuur aan het klussen geweest.
    Cayah kwam wel 4 keer te smeken of ik met haar ging lopen. Vut dan moar weer! De sloten zijn allemaal uitgediept en de sloot naar het bosje voorbij het olifanten gras had nog steeds geen plank. Vader vond 2 kistjes in het land en heeft die in de sloot gelegd. Zo konden baasje en hond toch over de sloot. Je maakt wat mee hier!!!!!! Dit jaar 1 kind met ST. Maarten gehad. Komende maandag is er een actie op tv voor de Filippijnen. Wat een ramp niet? Nou je had weer een leuk verhaal. De balle! Tot de volgende keer. Wij hebben vanavond lekker schelvis gehad van de visboer. Heerlijk, man. Groeten.

  • 15 November 2013 - 18:35

    Willemien:

    Eindelijk je nieuwste verslag gelezen. Maar had je natuurlijk ook al gesproken via skype.
    Heftig zeg, echt de harde realiteit. Zo zie je maar weer hoe goed we het hier hebben.
    Je bent inmiddels over de helft! Xx

  • 15 November 2013 - 18:35

    Willemien:

    Eindelijk je nieuwste verslag gelezen. Maar had je natuurlijk ook al gesproken via skype.
    Heftig zeg, echt de harde realiteit. Zo zie je maar weer hoe goed we het hier hebben.
    Je bent inmiddels over de helft! Xx

  • 15 November 2013 - 18:36

    Willemien:

    Eindelijk je nieuwste verslag gelezen. Maar had je natuurlijk ook al gesproken via skype.
    Heftig zeg, echt de harde realiteit. Zo zie je maar weer hoe goed we het hier hebben.
    Je bent inmiddels over de helft! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebren

Actief sinds 15 Okt. 2010
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 33422

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 15 Februari 2019

School Rise 2019

20 Oktober 2013 - 05 December 2013

Bhaktapur en de Sunshine familie

07 December 2012 - 05 Januari 2013

Nepal Sunshine School 2012

01 November 2010 - 31 December 2010

Bestemming Nepal

Landen bezocht: