Korenoogst en de kringloop van ons bestaan - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu Korenoogst en de kringloop van ons bestaan - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Wiebren Veenstra - WaarBenJij.nu

Korenoogst en de kringloop van ons bestaan

Blijf op de hoogte en volg Wiebren

01 November 2013 | Nepal, Bhaktapur

Het gewijde karakter van de eeuwenoude stad Bhaktapur doet mij dagelijks ontwaken in een onophoudelijke droom. In de huidige oogstperiode wordt het koren van het kaf gescheiden door middel van handgemaakte waaiers. De groep van waaiers bestaat uit drie vrouwen waarvan één de mand met graan langzaam langs de waaier laat vallen. Op deze manier wordt het kaf de sacrale straten van de stad in geblazen. In de verzamelde heuvel met koren wordt deftig huisgehouden door een aantal vetgemeste kippen die uren later van hun hoofd worden ontdaan.

Versuft schuif ik vroeg aan de ontbijttafel aan en laat mijn een ei voorschotelen door keukenhulp Didi. Prompt zetten de eiwitten zich om in realiteit waarmee ik met vurige passie en bevlogenheid mijn volgende les mag voorschotelen. Vanuit de openstaande ramen in het klaslokaal worden we overladen met claxonerende voertuigen, gebrom van dieselaggregaten, blaffende honden en een aantal opgewonden duiven. De enkelvoudige afscheiding naar de andere klas confronteert ons met een brullende leraar die zijn ultieme kans als onderofficier bij het Gorkha leger blijkbaar heeft laten schieten. Het ritme in deze atmosfeer is overweldigend. Ondanks de oneffenheden heerst er een serene rust in het lokaal.

De gilden zullen Bhaktapur nooit verlaten. Je kunt het horen aan de ritmische slagen van de timmerman, de wevende slag van de kledingmakers, de stiptheid van de schoolbushelper en aan ijverige families die met minuscule sikkels de velden maaien. Het belangrijkste werk ter wereld wordt verricht door gewone mensen die geleerd hebben hun werk op een buitengewone manier te doen.

Na schooltijd nestel ik me op één van de Royal Enfield motoren om met de broeders naar hoger gelegen gebieden af te reizen. Mijn bescherming bestaat uit een bandana, korte broek en ultiem vertrouwen in mijn chauffeur. De roetwolken die ik van passerende vrachtwagens onthaal zijn een goede voorbereiding op de waterpijp die doet volgen. Nippend aan mijn melkthee luister ik naar de onnavolgbare Nepalese conversaties.

Bij het volgende ochtendritueel kijk ik met de hand op mijn hart naar de studenten. Zo vrij als een vogel, rustend op een takje dat breekt, de studenten van Sunshine School blijven zingen omdat ze weten dat ze vleugels hebben.

• 01 November 2013 - 12:43

Birgit:

wat een leuk verhaal weer..dus jij bent toch maar weer die kant uitgegaan...leuk dat jij het nog steeds leuk vind om te doen..hoelang blijf je deze keer???
    het gaat je goed en ik zie je volgende verslag wel tegenmoet..

groetjes Birgit

• 01 November 2013 - 16:42

Wendy:

Nooit geweten dat er een schrijver in je schuilt ;-)

• 01 November 2013 - 17:17

Pabbe:

Nou, nou, je bent weer op de filosofische toer! Even reageren op Wendy:" Dat heeft hij van zijn vader, zijn moeder heeft daar geen tijd voor, dat is meer een Martha!"
    Denk erom, niet teveel eieren eten, want je moet ook nog naar het dorp van Thakur!
    Leuk om de meisjes in dat filmpje te zien en hoe ze de namen uitspraken. Je hebt het goed begrepen, er zullen overal ter wereld gilden moeten zijn, anders gaat een land naar de kloten. Met managers maak je niks klaar. Poetsers moeten we hebben en geen lulapparaten.
    Mooi jong, dat je weer geniet. Zuig het in je op, want het leven is maar even.En vraag nog even aan keizer Nero, hoe ze aan dat paleis is gekomen! Aan moeders te horen was het zwart geld. Ook hier weer corruptie dus en die Nederlanders maar geld storten. Laatste streeknieuws: Schager krant schreef van 200 bomen om in gemeente Hollands Kroon, maar nu stond erin de krant dat alleen al in Robbenoordbos en Dijkgatbos er al 2500 om waren. Vandaag bij Kees om het Joodse Werkdorp de zaag even rond laten brullen!
    Nou jong, doe ze de box om en laat zien dat je een Veenstra bent! Goed, sterk en warmte gevend, net als een lekker bakje Douwe Egberts of Max Havelaar. Do. Pabbe Gerrit.

• 02 November 2013 - 19:06

Lea:

Hoi Wiebren,

dat is lang geleden!
    Ben je weer op dezelfde plaats(en) als de vorige keer?
    Grappig dat je weer die kant bent opgegaan.
    Succes verder!

Groetjes Lea

• 04 November 2013 - 19:29

Linda:

Hey, Wiebren, weer heerlijk genoten van je verslag, ik zie al uit naar je volgende avontuur, geniet ervan.
    en de groetjes ook van Louis,
    Linda

• 05 November 2013 - 15:27

Jet Swieringa:

Beste Wiebren, ademloos jouw stukje gelezen!! Je kunt bijna het land ruiken zoals jij het beschrijft.
    Heb je het weer zo naar je zin? Geweldig dat je er weer heen kon, het zal straks weer moeilijk landen zijn in onze maatschappij.
    Wij hebben 1nov. Een feestje gehad in Allingawier, Johan was 40 jaar bij de politie, reden voor feest dus. We hebben er geweldig van genoten, leuke mensen en lieve wensen en bier natuurlijk!
    Verder alles oké, alleen pokke weer.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag! Hou je taai en geniet, liefs Jet.

• 05 November 2013 - 18:13

T.Anneke:

Dag Wiebren,
    Alle goeds toegewenst tijdens je weken in Nepal. Wat weer een avontuur en ervaring.
    Schitterend verwoord ook weer.
    Groet'n uut Grunn'n